Esoteriaa jokamiehelle

valonkantajat-kansiValonkantajat. Välähdyksiä suomalaisesta salatieteestä / Perttu Häkkinen, Vesa Iitti

Arvio: 4 / 5 tähteä

Vuosi on unohtunut, mutta paikka on selvillä: Suomenlinna kesä-heinäkuussa, joskus 1980-luvun puolivälissä. Olin perheeni kanssa ensimmäistä kertaa tutustumassa ”pohjolan gibraltariin”. Augustin Ehrensvärdin (1710 – 1772) hautapaaden, linnapihan rakennusten ja sukellusvene Vesikon lisäksi pikkupojan muistin syövereihin tallentui hailea, mutta yhtäkaikki tunnistettava kuva Suomenlinnan oppaasta. Mieleen on lähtemättömästi jäänyt kuva kaljupäisestä, korvarenkaalla varustetusta miehestä, joka elehti vilkkaasti käsillään ja jolla oli todella mustat viikset ja paksut kulmakarvat. Vaikutelma saattoi olla pelottava, sillä useamman kerran muistan kääntyneeni katsomaan vanhempieni suuntaan, ikään kuin varmistaakseni, millaisen reaktion outo mies heissä sai aikaiseksi. Nähtävästi he pitivät hänen opastustaan viihdyttävänä, sillä muistikuvat kasvojen ilmeistä olivat positiivisia, ehkä huvittuneitakin. Jostain syystä outo ja pelottava opas oli heidän mielestään hauska.

Asiayhteys suomalaiseen esoteriaan syntyi vuosikymmeniä myöhemmin.

Bror Holger Bertil Svedlinin, alias Ior Bockin (1942 – 2010) nimi on tallentunut suomalaisen salatieteilyn historiaan. Moni muistaa hänet edellä mainitusta työstään Suomenlinnan suosittuna oppaana, mutta Bock oli paljon muutakin: Intian Goalla talvensa viettänyt, hasista, teetä, ja siemennesteitä nauttinut mystikko, joka julkaisemassaan sukusaagassa väitti ihmiskunnan historian alkaneen jo yli 50 miljoonaa vuotta sitten ja Sipoon Gumbostrandissa sijaitsevaa luonnollista kivimuodostelmaa portiksi Lemminkäisen temppeliin, salatun tiedon ja rajattomien rikkauksien aarrekammioon. Temppelin kaivaustöistä kohistiin aikoinaan suuresti, toimihan rahoittajina Sipoon säästöpankki ja rakennusyhtiö Lemminkäinen.

Bockin karismaattisen vetovoiman todistuksesta käy esimerkkinä Kingston Wall -yhtyeen nokkamiehen Petri Wallin (1969 – 1995) sitoutuminen mystikon ajatuksiin. Yhtyeen Tri-logy -albumi oli omistettu Bockille ja tämän sukusaagalle aina symboliikkaa ja suoria lainauksia myöten. Wallin sitoutuminen bockilaiseen mystiikkaan johti myös tragediaan, jonka seurauksena suomalainen rock menetti erään suurimmista lupauksistaan. Vasta 26-vuotias kitarasankari heittäytyi alas Töölön kirkon tornista. Vaikka syitä itsemurhalle on etsittävä Wallin henkilökohtaisista ongelmista, saattoi eräs viimeisistä nauloista arkkuun olla pettymys Bockin ennustuksiin, ehkä jopa Wallin vainoharhaiseksi luonnehdittu pelko paholaismaiseksi kokemaansa mystikkoa kohtaan.

Suomenlinnan kuuluisa opas silloin ennen. Kuva Ior Bockista on vuodelta 1984. Kuva: Iltalehden arkisto.
Suomenlinnan kuuluisa opas silloin ennen. Kuva Ior Bockista vuodelta 1984. Kuva: Iltalehden arkisto.

Toimittaja Perttu Häkkisen (s. 1979) ja kääntäjä Vesa Iitin (s. 1972) yhteinen ponnistus, populaariksi tietokirjaksi luonnehdittava Valonkantajat. Välähdyksiä suomalaisesta salatieteestä oli viime vuonna ilmestyessään eräs henkilökohtaisesti eniten odottamani kirjauutuus. Yle Puheen suosittua, vastakulttuurin esittelyyn keskittyvää radio-ohjelmaa vetävä Häkkinen oli tullut ennen julkaisua tutuksi lukuisille suomalaisille. Tiistaisin klo 13 ilmestyvää ”viikon päänavausta” on tottunut odottamaan suurella mielenkiinnolla. Radio-ohjelman valtaisa suosio osoittaa, että valtavirtakulttuurin ulkopuoliset ilmiöt, niin uskonnolliset kuin mystiset, eksentriset tai ekshibitionistiset, kiinnostavat suurta yleisöä. Kun niitä vielä käsitellään ennakkoluulottomasti, haastateltavia silmiin katsoen, kuten ohjelmalle myönnetyn Koulutusrahaston myöntämän Koura-palkinnon saatesanoissa todetaan, virittäytyy utelias kuuntelija mielellään radion äärelle.

Ior Bock kuuluu luonnollisesti Valonkantajien sisältöön. Kirjan kronologinen esittely pohjautuu pääsääntöisesti henkilökuvauksiin. Suomen esoterian historian esittely aloitetaan Pekka Ervastista (1875 – 1934), teosofian uranuurtajasta Suomessa ja Ruusu-Risti ry:n perustajasta ja päätetään woodoo-kultin saloihin vihkiytyneeseen dosentti Hannu Rauhalaan (1934 – 2008)  sekä Setin temppelin palvojaan Tapio Kotkavuoreen (s.1972). Väliin mahtuu värikäs joukko toinen toistaan erikoisempia persoonallisuuksia, jotka oikeuttavat kirjan johtopäätökseen, ettei kotimaisen esoterian tarvitse hävetä kansainvälisille esikuvilleen, joita kirjassa myös sivutaan.

Ja millaisia persoonallisuuksia maamme salatieteiden maailmaan mahtuukaan! Välillä lukija ei tiedä, miten oikein suhtautua henkilöihin, joista voisi aivan yhtälailla käyttää mystikon sijasta kylähullun nimitystä. Miten suhtautua hymyilemättä esimerkiksi Kalevi Riikosen (s. 1950) ufokontakteihin, jotka tuovat elävästi mieleen Douglas Adamsin (1952 – 2001) verrattoman Linnunradan käsikirjan liftareille? Tai varanotaari Kauko Niemiseen (1929 – 2010), jonka eetteripyörreteoria sotkee keskenään herkullisella tavalla Aristotelesta, Hegeliä, Herakleitosta ja Madame Blavatskya?

Luciferin arkkipiispa Pekka Siitoin Naantalin huvilallaan. Kuva: Kirjan kuvitusta.
Luciferin arkkipiispa Pekka Siitoin Vehmaan huvilallaan. Kuva: Kirjan kuvitusta.

Runsaasti tilaa Valonkantajissa saa ehkä maamme tunnetuin moderni okkultisti, Pekka Siitoin (1944 – 2003). Suuri yleisö tuntee hänet takavuosien koomisena uusnatsina ja ”valtakunnanjohtajana”, mutta hän oli myös okkultisti, satanisti ja rivologi, jonka perustama Turun hengentieteen seura on jäänyt suomalaisen esoterian historiaan useiden okkultismia käsittelevien teosten julkaisijana. Persoonallisuutena Siitoin oli omaa luokkaansa, jonka harrastuksiin kuuluivat aseiden lisäksi vodkan juominen ja lukuisiksi kasvaneet (ainakin omien sanojensa mukaan) naisvalloitukset. Osansa kirjassa saavat myös kansallismieliset okkultistit, ufouskovaiset ja seksuaalimystikot. Lopussa sivutaan myös uusimpia liikkeitä, joita on ilmaantunut Suomeen erityisesti internetin aikakaudella.

Käytettyä kirjallista tyyliä voi paikoitellen kuvata lennokkaaksi. Tämä on ollut todennäköisesti harkittua, mutta saattaa jakaa lukijoiden mielipiteet. Moni odottaa tietokirjalta tiukan tieteellistä esitystapaa, jossa ei sorruta turhiin kielikuviin. Ehkä juuri edellä mainittujen omaperäisten persoonallisuuksien vuoksi käytetty kieli ei henkilökohtaisesti tuntunut pahalta, vaikka kielipoliiseihin lukeudun.

Valonkantajien kohdalla voidaan puhua artikkelikokoelmasta, jonka perustalta tekijöiden työnjako lienee toteutettu. Harmillisesti toimitustyö tuntuu paikoitellen jääneen puolitiehen. Artikkelien sisältöjen välillä on runsaasti eroja. Se voi johtua käytettävissä olevan materiaalin eroista eri henkilöiden kohdalla, mutta lukemisen se tekee välillä puuduttavaksi. Vaikka kirjan johdannossa suoritetaan johdatus salatieteiden käsitteistöön, olisi mielellään lukenut myös siitä, miten käsiteltävät henkilöt ovat kirjaan päätyneet. Suomalaisen esoterian edustajat tuntuvat siksi eksoottisilta, että olisiko vertailun voinut kenties suorittaa kansainvälisten esikuvien kautta?

Puistofilosofia-tapahtumalla oli ilo ja kunnia saada Perttu Häkkinen esittelemään kirjansa aiheita kesällä Ikaalisiin VII Puistofilosofia-viikolle. Kaksituntinen alustus toi aurinkoiseen Keskuspuistoon yli 70 hengen yleisön. Kirjan ydinsisältöjä mukaillen Häkkinen johdatti puistofilosofit suomalaisen esoterian historiaan. Paikalla ollut yleisö sähköistyi heti alusta lähtien. Häkkisen tiedusteltua, kuinka moni paikalla ollut uskoi universumin olevan tietoinen olento, käsiä nousi puolisenkymmentä. Esoteerikkoja oli siis keskuudessamme.

perttu3-jk
Perttu Häkkisen (oik.) esittely Puistofilosofia-viikolla. Kuva: Janne Kuoppala.

Miksi Valonkantajat on kirjoitettu? Tätä kysymystä toistelin mielessäni useasti kirjaa lukiessani ja Häkkisen alustusta kuunnellessani. Miksi radio-ohjelma on niin suosittu? Mikä ajaa ihmiset etsimään elämän suuntaa ilmiöistä, joiden olemassaoloa tiede ei suostu tunnustamaan? Esoteerisia liikkeitä voi luonnehtia synkretistisiksi. Ne imevät itseensä vaikutteita ympäröivästä maailmasta ja erilaisista hengellisistä ja filosofisista virtauksista. Länsimaisessa esoteriassa, myös Suomessa, on nähtävissä kristinuskon kaksituhatvuotinen perinne. Salatieteet ja mystiikka yleensä tuntuu tarjoavan harrastajalleen yksinkertaisen, helpommin käsitettävän keinon ymmärtää maailmaa ja paikkaansa siinä. Ne toimivat osaltaan personaallisuuden rakennusaineina, kytkeytyen tavalla tai toisella subjektin henkilökohtaiseen kokemukseen maailmasta ja toisaalta transsendenteista, havaintokokemuksen ulkopuolelle jäävistä ilmiöistä, kuten Häkkisen kanssa yhdessä aihetta pohdimme puistofilosofoinnin lomassa. Mikä sitten on totuus, on jo vaikeampi kysymys ratkaistavaksi. Joka tapauksessa voi hyvin sanoa, että suomalaisella salatieteellä menee paremmin kuin koskaan.

Kirjan tekeminen on vaatinut oman rohkeutensa. Aihepiiriä on akateemisen tutkimuksen piirissä tietoisesti kartettu, vaikka Valonkantajien lopussa oleva teosluettelo tuokin esiin lähteinä käytetyn runsaan uskontotieteellisen opinnäytekokoelman. Yleisesitys suomalaisesta salatieteestä on kaikesta huolimatta puuttunut ja syynä on varmasti ollut pelko hihhuliksi leimautumisesta. Tämän Häkkinen toi itsekin esiin Ikaalisissa vieraillessaan.

Valonkantajat. Välähdyksiä suomalaisesta salatieteestä on puutteistaan huolimatta selkeä kokonaisesitys suomalaisesta salatieteestä, eräänlainen alan yleisteos jokamiehelle. Edellinen, varsin sukupuolittunut ilmaus on puolestaan velkaa Bertrand Russellin (1872 – 1970) kuuluisalle Filosofiaa jokamiehelle -teokselle, jonka artikkelirakenne ja omaperäiseksi luonnehdittava esitystapa nousivat mieleen Häkkisen ja Iitin tietokirjaa lukiessa. Pohdin pitkään, mikä voisi olla vanhahtavalle, kuitenkin esteettisesti relevantille termille uusi, modernimpi versio. Jokaihmiselle? Ei rimmaa alkuunkaan. Joten, mennään poikkeuksellisesti vanhan, kadonneen maailman ja kielen hengessä. Sieltä moni esoteerinenkin suuntaus on inspiraationsa hakenut.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s